T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
KONYA / SELÇUKLU - Yukarıpınarbaşı İlkokulu

eSafety (eGüvenlik) Politikamız

e-Güvenlik Politikamız

YUKARIPINARBAŞI İLKOKULU

OKUL GÜVENLİK PLANI

 

Z kuşağı olarak tanımlanan teknolojinin içine doğan çocuklarımız ailelerin de rehberliğinden yararlanamamakta hatta ailelerinin kullanmadığı sosyal medya uygulamaları öğrenciler için tercih sebebi olmaktadır. Çocukların ailelerin bu yetersizliklerinden yararlanması, aileleri için ayrı arkadaşlar için ayrı hesaplar kullanması, uygulama ve oyunların simgelerinin (örneğin hesap makinesi) değiştirerek ailelerin atlatılması gibi durumların yaşanmasını olağan hale getirmektedir. Öğrencilerin, teknolojiye olan hâkimiyetleri iyi/etkili kullanıyor algısı yaratmakta teknolojinin etkilerinin artarak yaygınlaşmasına sebep olmaktadır. Ailelerin sosyal öğrenmeyle rol model oldukları öğrencilerin olduğu kadar ailelerin de teknolojinin olumsuz etkilerine maruz kaldıkları, öğrencileri ve okul ortamını etkiledikleri ortadadır. Bireyselleşmiş, sosyalliği sadece çevrimiçi ortamlarda karşılayan/asosyal, sanal aylak, doyumsuz, sorumluluklarını aksatan, dikkat süreleri azalmış, duyarsız, bilgiyi sorgulamadan kullanan, bağımlı, hazırcılığa alışmış, gibi özellikler gösteren yetişkin aile bireyleri de teknolojinin olumsuz etkilerini yaşamaktadır.

 Teknoloji artılarıyla eksileriyle vazgeçilmez hale gelmişken, teknolojinin olumsuz etkilerine ilişkin gelinen nokta öğrencilerin kullanımının kısıtlanması ve yasaklanması mecburiyetini doğurmaktadır. Oysa ki eğiterek ve faydalı etkinliklere yönelterek ilerideki rekabet gücümüzü yükseltmesi ülke olarak dünyanın geldiği noktada var olabilmek için gereklidir.

Gençler ve teknoloji, günümüz dünyasında çoğu kez ayrılamaz. Web'in kullanımı artarken, güvenli kullanımıyla da ilgilidir. Güvenli bir ortam sağlamak için, risklerin çeşitlerini ve sıklığını ve bunları azaltmak veya daha da iyisi ortadan kaldırmak için çözümleri anlamamız gerekir. Gençler çevrimiçi ortamda karşılaşılan riskler konusunda daha genç kullanıcılar için daha güvenli bir internet yaratmanın yolları ile ilgili önemli miktarda araştırma yapılmıştır.

Çevrimiçi gençlerin karşılaştığı risklerden biri de siber zorbalık veya çevrimiçi mağduriyettir: yani elektronik iletişim şekillerini kullanan zorbalık veya taciz. Siber zorbalığın bazı örnekleri açıkça tanımlanabilirken diğerleri daha azdır. Siber kelimenin mağdurunu korkutmak için kullandığı dil ve taktiklerin cezai bir suç olduğunun açık işareti olduğu durumlarda olabilir, bazı durumlarda ise yalnızca bir şahsın kötü davranışlarından kaynaklanır. Siber zorbalık, genellikle eylemin tekrarını gerektirir. Siber zorbalığı yaygınlaştırma konusunda, özellikle geleneksel zorbalığa kıyasla açık bir anlaşma eksikliği var ve bu, yaygınlığı hakkındaki istatistikleri etkiliyor. İnternetteki siber zorbalığa hitap etmenin bir yolu, okul zorbalığı ve siber zorbalık arasındaki bağlantıyı kullanmaktır. Okul zorbalığına, gençlerin sahip oldukları ve birbirlerine karşı olan ilişkileri ve tutumları geliştirmeye çalışan girişimler denir. Bu tür girişimleri, çevrimdışı zorbalığa karşı koymak için potansiyel olarak etkili önleme tedbirleri olarak düşünülmekte ve çevrimiçi zorbalığa karşı koymada da yararlı olabilirler.

Gençler ve yetişkinler genellikle çevrimiçi mağduriyet konusunda farklı yorumlara sahiptir. Yetişkinler bazı eylemleri bir şekilde tedavi etme eğilimi gösterirken, gençler aynı örnekleri akranları arasında normal bir etkinlik olarak açıklayabilir, ancak bunlar çevrimdışı bir sorunla başlar. Okullar, okul çapında bir zorbalık önleme programının oluşturulmasını kolaylaştıracak politikalar oluşturur ve bu programlar tipik olarak etkinliklerinin periyodik değerlendirmelerini içerir. Başarılı ve etkili programlar, bireysel öğrencilerden ve sınıflardan, eğitimcileri ve öğrencileri birleştiren zorbalık karşıtı takımlara kadar, okulda her seviyede zorbalık karşıtı stratejileri teşvik etmek için çalışır.

Ağır internet kullanıcıları uygunsuz içerikle çevrimiçi karşılaşabilir; Gençler genellikle cinsel taciz veya cinsel içeriğe online olarak maruz kalma ile karşı karşıya kalabilir. World Wide Web'deki sınırsız içerik, olgunlaşmamış gençleri istenmeyen cinsel içeriğin ve bilginin geniş bir koleksiyonuna götürebilir. Örnekler, cinsel ilişki talepleri, cinsel konuşmalar, cinsel fotoğraflar gönderme veya talep etme veya istenmeyen cinsel bilgilerin ifşa edilmesini içerir. Ayrıca, istenmeyen pop-up'lar vasıtasıyla cinsel olmayan içerik için web'de gezinirken, gençler bazen müstehcen içerik veya cinsel imgelem / videolarla karşı karşıya kalırlar, e-posta dolandırıcılıkları alabilirler.

İstenmeyen cinsel buluşmalarla uğraşmak için en yaygın önerilen strateji, gençleri bu tür sağlayıcıları engellemeye teşvik etmek veya onlara yardım etmek veya sorun yaşadıkları çevrimiçi forumdan ayrılmaktır. Çoğu genç, utanç yüzünden çevrimiçi olarak karşılaştıklarında yetişkinleri dahil etmeme eğiliminde oldukları için, ebeveynlerin ve eğitimcilerin, gençlerin zorluklarla karşılaşabileceğini belirtmek için dikkat etmeleri gereken işaretlerden haberdar edilmesi gerekir. Bu nedenle, kurslar ve bilgilendirici görüşmeler genellikle okullarda veya yerel konseyler tarafından organize edilirken, diğer etkin yöntemler filtreleme ve güvenlik duvarı teknolojilerini içerir. Buna ek olarak, internet erişimi sağlayan şirketlerin kullanıcıları için daha güvenli çevrimiçi ortamlar sağlamaları, dolayısıyla çevrimiçi riskleri ele almanın bir başka yolunu teşvik etmeleri önerilir.

Gençlerin daha proaktif olarak çevrimiçi mahremiyetlerini korumaları durumunda, internetin oluşturduğu risklerin birçoğu azaltılabilir. Kişisel bilgilerin çevrimiçi olarak açığa çıkmasına daha az istekli olacak şekilde eğitilmeleri ve gizliliklerini nasıl yöneteceklerini bilmeleri gerekir; Bu tür eğitim, özellikle genç yaştan itibaren okullarda önemlidir. Ebeveynler ve çocukları arasındaki nesil boşluğu nedeniyle, birbirlerine güven duymalarını engelleyebilecek ve dolayısıyla çevrimiçi riskin etkili bir şekilde kontrol altına alınmasına neden olabilecek bir yanlış anlama olasılığı bulunmaktadır. Bu nedenle, gençlerle yetişkinler arasındaki iletişim teşvik edilmelidir; siber güvenlikle ilgili diyaloga girmek, boşluğu hafifletmeye ve güvenlik tedbirlerini geliştirmeye yardımcı olabilir. Bu tür diyaloglar aynı zamanda gençleri ebeveynlerini çevrimiçi olan kaynaklar ve web siteleri konusunda eğitmeye teşvik edebilir,

Yarın dünyanın liderleri arasında internet güvenlik tedbirlerini tartışmak çok önemlidir. Web'in sağladığı yararlar modern kültürümüzün bir parçasıdır ve birçok teknolojik ilerlememizin gençlerin kendilerinin güvenliği konusunda geri tepmesine izin vermemeliyiz.

 

E GÜVENLİK MÜFREDATIMIZ HAKKINDA

•  Medya okur-yazarlığı ve bilişim derslerinde internet kullanımı ile ilgili içerik güncel ve teknolojik gelişmeler ışığında güncellenmiştir

• Çocuklarda bilinçli ve güvenli internet kullanımına dair bilgi, beceri ve tutumların geliştirilmesi  için seminerler düzenlenmektedir.

 • Türkçe, Sağlık Bilgisi, Fen Bilimleri vb ilgili derslerde uygun şekilde işlenmesi sağlanmaktadır.

 • Ders müfredatlarına sosyal medya başta olmak üzere internetin bilinçli kullanımı ile ilgili konuların yenilenen bilgilerle güncellenmesi okul BİT koordinatör öğretmeni tarafından sağlanmıştır.

• Fatih projesinin yürütülmesi ve sürdürülmesi aşamasında teknolojinin etkili ve güvenli kullanımlarının sağlanması için BTK tarafından güvenli internet ağı mevcuttur.

• MEB'e bağlı okullarda elektromanyetik kirliliğe ve internet güvenliğine önem verilmektedir.

 

 

 

ÇOCUK VE ERGENLERE YÖNELİK e GÜVENLİK ÖNLEMLERİ

 • Aileye yönelik çocuk ve ergenlere denetimli, sınırlı ve amaçlı kullanım sağlayabilmeleri ile ilgili bilinçlendirme çalışmaları yapmaktayız.

• İnternetin güvenli kullanımı ile ilgili paketlerin tanıtım ve yaygınlaşmasını sağlamak devlet politikasıdır.

• Evlerde limitli internet paketlerinin kullanımını teşvik etmek için rehberlik yapılmaktadır.

• Kullanım farkındalığına yönelik uygulamalar geliştirmek için derslerde bu konuya öncelik verilmektedir.

 •Ebeveynleri denetim yolları ve teknolojik imkânları ile ilgili bilinçlendirmek ve gerekli uygulamaları geliştirmek ve yaygınlaştırmak. için üniversiteden akademisyenlerden yardım alınmaktadır.

 

OKULUMUZDA FOTOĞRAF YADA VİDEO ÇEKİMİ VE YAYINLANMASI

1. Okul idaresi tarafından görevli kılınanlar haricindeki kişiler tarafından ve öğrenci velilerinin bilmek istedikleri etkinlik ve programlar dışındaki zamanlarda, okul ve okul bahçesi sınırları içerisinde fotoğraf ve video çekimi yapılamaz. Bu yasak bir öğrencinin diğer bir öğrencinin fotoğraf ve videosunu çekmek istemesi durumunda da geçerlidir.
2. Okul idaresi tarafından görevlendirilen kişilerin çektiği fotoğraf ve videolar ancak Okulun resmi web adresinde ve sanal ortamlarında, ilgili öğrenci velisinin talep ve yazılı onayı ile yayınlanabilir. Öğrencisi için onay vermeyen velinin öğrencisi ile ilgili fotoğraf ve videolar yayınlanmaz.
3. Velisi tarafından fotoğraf ve video görüntülerinin çekilip yayınlanmasına onay verilmeyen öğrencilerin, çekim esnasında psikolojik baskı yaşamaması için tedbirler alınır.
4. Okul görevlileri tarafından yayınlanan resim ve videolarda öğrencilerin kişisel bilgilerine kesinlikle yer verilmez. Öğrenciler, bir video konferans araması veya mesajı hazırlamadan veya cevaplamadan önce bir öğretmenin izin isteyecektir. Video konferans, öğrencilerin yaşı ve yeteneği için uygun bir şekilde denetlenecek. (okullar bunun nasıl uygulanacağını ve başarılacağını listelemelidir) Veliler ve bakıcıların rızası, çocuklar video konferans faaliyetlerine katılmadan önce edinilecektir. Video konferans, sağlam bir risk değerlendirmesini takiben, resmi ve onaylanmış iletişim kanalları vasıtasıyla gerçekleşecektir. Sadece ana yöneticilere video konferans yönetim alanlarına veya uzaktan kumanda sayfalarına erişim hakkı verilmektedir. Eğitimli video konferans servisleri için benzersiz oturum açma ve şifre bilgileri yalnızca personel üyelerine verilecek ve güvence altına alınmış olacak.

 

 

 

 

E-GÜVENLİK POLİTİKAMIZ

Digital teknolojiler okul çağı çocukları için de olağanüstü imkanlar ve fırsatlar sunuyor. Çocuklar da internet ortamının sağladıklarıyla bilgiye, eğlenceli oyunlara ve benzeri etkinliklere kolayca ve hızlıca erişim sağlayabiliyorlar. Ancak, dijital teknolojilerin sağladığı bu harika imkanların yanında, çocuğun zihinsel, ruhsal ve fiziksel saldırılarla, tuzaklarla karşılaşması tehlikesinin varlığı da hafife alınamaz bir gerçekliktir. Örnek vermek gerekirse internet ortamındaki bir çocuğun istem dışı da olsa karşısına çıkan bir reklamı izleme yoluyla ya da arama motoruna bilerek-bilmeyerek yazacağı yanlış bir kelime sebebiyle pornografik bir siteye girmesi mümkündür ya da çocuğun merakını kışkırtan bir görsel onu zihinsel, duygusal ya da fiziksel olarak tehlikeye düşürecek ortamlara sürükleyebilir. Gün geçmiyor ki, bazı online oyunlar sebebiyle ebeveynleri korkutan, endişeye ve dehşete düşüren, ruhsal ya da fiziksel olarak mağdur olmuş bir çocukla ilgili bir haber duymamış olalım!

Yukarıda kısaca söz edilmiş olan tehlikelerden çocuğu korumanın en emin yolu, onu internet ortamından tamamen uzak tutmaktır. Ancak çok hızlı gelişen digital teknolojiler sebebiyle ve ne yazık ki, çocuğu internet ortamından tamamen uzak tutmak mümkün olmamakta, tamamen yasaklamak sorunu çözmemektedir. Kaldı ki çevresel etkenler ve ebeveyn tutumları sebebiyle internet ortamlarını tamamen yasaklamak ve erişimi engellemek imkânsız bir hal almıştır. Bu sebeple çocuğu internet ortamının oluşturduğu tehlikelerden korumak için tamamen yasaklamaya çalışmaktan daha etkili tedbirler bulmak zorunluluğu vardır.                 

Öncelikle ifade etmek gerekir ki, dijital teknolojilerin sahip olduğu imkânlar sebebiyle alınabilecek hiç tedbir çocuğu yukarıda sözü edilen tehlikelerden yüzde yüz oranında koruyamayacaktır. Dolayısıyla söz konusu tehlikelerden kendisini koruması için çocuğa bilgi, bilinç ve davranış kazandırmaktan, bu hedef için çaba harcamaktan daha etkili bir yol kalmamaktadır.

Bu gerçekler sebebiyle, okul politikası olarak öğrencilerimizi internet ortamlarının tehlikelerinden ve zararlarından koruyabilmek için ısrarlı ve kararlı bir şekilde uygulamalar gerçekleştirir ve gerekli, uygulanabilir yasaklar getiririz:


ÇOCUK VE ERGENLERE YÖNELİK E- GÜVENLİK ÖNLEMLERİ

 

 • Aileye yönelik çocuk ve ergenlere denetimli, sınırlı ve amaçlı kullanım sağlayabilmeleri ile ilgili bilinçlendirme çalışmaları yapmaktayız.

• İnternetin güvenli kullanımı ile ilgili paketlerin tanıtım ve yaygınlaşmasını sağlamak devlet politikasıdır. Telekom buna yönelik güvenli internet paketi sunmaktadır.

• Evlerde limitli internet paketlerinin kullanımını teşvik etmek için rehberlik yapılmaktadır.

 • Okul aile birliklerinin güçlendirilmesi ve teşvik edilmesi gereklidir.

 • Gençlerin aktif olarak katılacağı sosyal projelerin arttırılmasına ihtiyaç vardır.

 • Güvenli internet paketi kullanımının yaygınlaşmasına yardımcı olunmalıdır.

 • Aile içinde kullanılan bilgisayarların kullanıcıya göre farklı profiller oluşturmaya müsait olması ve güvenli internet hizmetinin de bu profillere göre farklı paketler ile sunulabilmesi gereklidir. Bununla ilgili çalışmalara başlanmıştır.

• Kullanım farkındalığına yönelik uygulamalar geliştirmek için derslerde bu konuya öncelik

    Okulumuzda 2020 ve 2021 yılında etkin ve kapsamlı veli desteği ile güvenli internet günü kutlanmıştır.  Hafta boyunca seminerler,tanıtıcı afişler ve webinarlara etkin katılım sağlanmıştır.Okulumuz öğretmenleri e twinning portalında,safer ınternet SİD 2020 facebook ,twitter hesaplarında paylaşım yapmışlardır.Daha Güvenli İnternet Merkezi (gim.org.tr) - Safer Internet Center'ın resmi sayfası.http://guvenlinet.org.tr/tr/

Güvenli Web (guvenliweb.org.tr) - çevrimiçi güvenlik konuları için farkındalık portalı.

Güvenli Çocuk (guvenlicocuk.org.tr) - 13 yaşından küçük çocuklar için oyun ve eğlence portalı.

Ihbar Web (ihbarweb.org.tr) - yasadışı içerik için telefon hattı.

İnternet BTK (internet.btk.gov.tr) - İnternet ve BT yasası konusunda farkındalık portalı.

SID Page (gig.org.tr) - Daha Güvenli İnternet Günü Türkiye'de resmi sayfası.Veli ve öğrencilere tanıtılmış buralardaki eğitici ebeveyn ve öğrenci bilgilendirici vidoları ,sunuları izlenmiştir.Okumuzda çeşiti web2 araçları kullanılarak sunular hazırlanmış,panolar ailelerle birlikte hazırlanmıştır.mıştır.http://guvenlinet.org.tr/tr/  sayfasından bilgi amaçlı faydalanılmıştır.

 

Yeni teknolojiler konusunda çocuklar ve gençlerle doğrudan etkileşim sağlamak için:

•                     bunları daha güvenli internet ile ilgili etkinliklere dahil edin.

•                     bu konudaki deneyimlerini görmek ve internet algılamalarını ölçmek.

•                     Daha güvenli internet konusunda dijital okur-yazarlığı ve farkındalığı artırın.

 

 

 

 

 

 

UYGUNDUR

İSMAİL ALKIŞ

Okul Müdürü

 

 

 

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 02.12.2020 - Güncelleme: 24.01.2023 15:07 - Görüntülenme: 247
  Beğen | 0  kişi beğendi